Oehja!Datblog!

29maart2019

Oehja! Dat blog! Ook weer een van die marketing tricks om in de picture te blijven. Het begint een hele Kerstboom te worden met Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube en ga zo maar door.

Maar wanneer de laatste blogpost van december 2016 is, lijkt er wel erg weinig te gebeuren. Sterker nog, het voelt een beetje zielig. Toch is het helemaal geen trick en niet zielig. Ook voor een bedrijf geldt dat eerst alle soorten fruit geproefd moeten worden om te weten welke het lekkerst is. Het is simpelweg uitvinden of iets bij je past, hoe je er mee om moet gaan en wat het effect is. Je weet niet alles van te voren. Behalve dat als je niets doet, er in ieder geval ook niets gebeurt.

Bij lancering van de nieuwe website, begin dit jaar, is er dan ook sterk aan gedacht het blog-gedeelte te skippen. Want belofte maakt schuld en als het er eenmaal opstaat, kun je niet plots je mond houden. Dat is raar. Maar alles is eerst moeilijk voordat het makkelijk wordt. Dat leer ik mijn kids ook. Ik blijf er gewoon in geloven dat het eenvoudiger wordt, er meer tijd voor zal ontstaan en het ergens heen zal leiden waar ik nu nog geen weet van heb.

Daarnaast heeft een blog ook gewoon een onderscheidend vermogen dat andere kanalen ontberen. Het geeft merken en organisaties de mogelijkheid om rechtstreekst vanuit de bedrijfskern een eigen persoonlijkheid en relevantie te communiceren. Schommelingen in populariteit, zoals bij externe social media kanalen (zie de duikvlucht van Facebook), hebben daar weinig invloed op. Noch heeft een blog last van trollenlegeraffaires (dit is er een voor galgje!), gekochte likes, valse recensies of niet bestaande volgers. Het is puur en sneller betrouwbaar.

Reden genoeg dus om juist het blog in het assortiment te houden. Zet er alleen geen stagiaires op, houd de taal consequent en post niets van anderen. Houd het bij jezelf, ook als je er geen tijd voor hebt. Dat is ook een verhaal.

Mvgr. R. Faber, eigenaar Reynhard. Ontwerp & Communicatie

Service
Blog-overzicht