We gaan niet van een drol een gebakje te maken. Want het is nooit lekker een pitch te verliezen. Maar om slecht nieuws weg te moffelen om te veinzen dat altijd alles alleen maar goed gaat hier? Nee…. Dat is niet zo mijn ding. Van die onzin is er al genoeg op internet. Daarom helaas… de pitch voor de Europese Marketing Campagne van Norske Skog is verloren gegaan aan een mooi bureau in het verre Duitse Karlsruhe. Niets aan te doen. Een Frans bureau heeft ook tevergeefs een gooi gedaan. Maar uiteindelijk is er altijd maar één die er met de poet vandoor kan gaan. Ik zeg: „Life is a Pitch!”.
Maar er valt genoeg over te vertellen!
Dat begint bij de opdrachtgever, Norske Skog: Norske Skog is een pulp- en papierproducent met het hoofdkwartier in Oslo, Noorwegen. Het bedrijf is ’s werelds grootste maker van krantenpapier en tijdschriftenpapier, met 6 fabrieken wereldwijd. In Europa staan er vier. Twee locaties gaan ze echter ombouwen de komende twee jaar. Dat zijn de fabriek in Golbey (Frankrijk) en in Bruck (Oostenrijk). Bedoeling is dat deze machines vanaf 2023 het basismateriaal voor golfkarton gaan produceren. Want dat zit enorm in de lift. Een uitdagende opdracht om daar de komende jaren de introductie en marketing voor te gaan doen. Maar helaas….
Ondanks de misère kunnen we toch zeggen dat eigenlijk alles bijzonder geweest is aan deze pitch.
Als eerste is het weer eens een pitch. Die komen gelukkig niet zoveel voor. Want ondanks dat het mooi en spannend is om een allesomvattend marketing concept te ontwikkelen, is het ook altijd, om diverse redenen, een pain in the arse. Vooral omdat het maar de vraag is of de investering een return krijgt. En je doet eigenlijk altijd teveel als creatief bureau. Maar dat is een risico dat je bewust loopt. Voor de spanning ook… daar doe je ’t tevens een beetje voor. Pure zelfkastijding!
Als tweede heeft het internationale karakter dit tot een speciale pitch gemaakt. Een presentatie van bureau én concept in het Engels. Een team uit vier verschillende landen mocht er haar zegje over doen. Iedereen kan natuurlijk goed Engels, maar niemand is native speaker. Dat werpt vanzelfsprekend enkele uitdagingen op.
En als derde is het dan ook nog een pitch via het inmiddels welbekende Teams. Het afgelopen Covid-19-jaar zijn we natuurlijk in snel tempo gewend geraakt aan Zoom, Skype, FaceTime en noem ze allemaal maar op… Maar over het algemeen zijn de mensen aan de andere zijde van de lijn in meer of mindere mate bekenden. Bij deze pitch zijn het allemaal professionals geweest die je niet in levende lijve hebt ontmoet. Dat maakt het lastiger om lichaamstaal, mimiek, emotie of simpelweg opmerkingen altijd op de juiste wijze te interpreteren.
Mijn bureau is als tweede geëindigd. Maar zoals ze tegen mijn zoon bij de voetbalclub zeggen: „Bijna raak is eigenlijk helemaal mis”. Daarom is het uiteindelijk toch gewoon kak! Maar om dan toch een klein gebakje van deze drol te maken: het was een enerverende ervaring. De uitdagingen die lastig waren, hebben er uiteindelijk juist een leuke pitch van gemaakt. En is het niet altijd eerst moeilijk voordat het makkelijk wordt? Een volgende keer zal het nog beter gaan zodat de pitch wel binnen gehengeld wordt. Bovendien ligt er vanaf nu een ongebruikt marketing-concept op de plank. Vroeg of laat zal dit én de ervaring toch renderen. Dus we gaan gewoon opgetogen door met alle andere mooie projecten hier!
Hoe ik daar met mijn bureau in verzeild geraakt ben?
Dat is heel simpel: sinds jaar en dag wordt er veel gewerkt voor de papier-industrie. Daar liggen lijntjes die ver in de tijd teruggaan. En omdat eerder de succesvolle Europese marketingcampagne opgetuigd is voor Smurfit Kapppa Parenco, is dit keer ook gevraagd expertise te laten gelden.
Mvrgr. Reynhard Faber, Eigenaar Reynhard Ontwerp & Communicatie
Ook een strategische marketingcampagne? laten we gaan praten
Kom langs, mail of bel met +31(0)24 420 06 44