Al tijden had het onopgemerkt z’n werk gedaan, zich verdekt opgesteld en zo heimelijk mijn vocabulaire binnen weten te sluipen. Want, pats! Daar stond het ook ineens in mijn web-libretto van 26 januari: het woord TROTS! Al schrijvend moet het er argeloos uitgefloept zijn. Ook ik was nu orator der Hippen-taal.
Het blijken jaren van intense woorden. Wat hebben we per slot van rekening allemaal voorbij horen komen: “écht”, “beleving”, “eigenheid“, “vers”, “uniek” en ga zo maar door. Allemaal kopij in de zoektocht naar de onvervalste authenticiteit. Trots past daar naadloos tussen. Een gelijkwaardig opvolger van voorgangers die aan intensiteit lijken in te boeten. Hoe een veranderende omgeving wéér een alledaags woord tot nieuw tekstueel stijlicoon heeft kunnen laten uitgroeien.
Het is ook allemaal geen hocus-pocus. Het is simpelweg marketingtaal in een wereld waar relevantie en betrouwbaarheid schijnbaar extra aangetoond moeten worden. Dat geldt zowel voor bedrijven en organisaties als privé op Facebook, Twitter, LinkedIn etc.
Maar wanneer iedereen daarvoor hetzelfde woord gebruikt, heeft ’t zijn waarde eigenlijk al verloren. Het woord TROTS heeft daarom, wat mij betreft, ook zijn houdbaarheidsdatum bereikt. Hier en daar wordt het nog verbouwd naar Trrrrotz! of Fuckingtrots!met of zonder uitroepteken. Maar het is een verloren strijd. Het zijn slechts vergeefse pogingen de intensiteit van het herhaaldelijk gebruikte woord meer intens te maken. Helaas, het wordt er niet krachtiger mee.
Dus… in de eerste vijf maanden van dit jaar bleek plots iedereen trots. Maar het is mooi geweest. Ik benoem het wél alvast tot marketingwoord 2016, maar we moeten verder. Bedrijf x mag niet meer trots zijn op het zoveelste project. Het is medewerkers niet langer toegestaan trots te zijn op de nieuwe collega of het behalen van nóg een management certificaat. Het is genoeg geweest. Geen moeders meer die foto’s van hun kroost op Facebook plaatsen met de #trots. Het is uit, we zijn er klaar mee! Je mag best trots zijn, maar ga broeden op een andere formulering.
Die komt er, geen paniek. Wij ontwerpbureau’s, reclame-goeroes en marketing-wizards zijn allang weer bezig met een taal die de tijdgeest van morgen vangt. Zo gaat dat meestal. Het was geen toeval dat twee jaar geleden iedereen pardoes op zoek was naar “echt” en dit jaar Jan en alleman “trots” is.
Een paar voorzetjes voor de komende zeven maanden van dit jaar: “lef”, “durf-te-mislukken”, “offline”, “bezieling”, “rust vinden”… vul zelf maar verder in…
Mvrgr. Reynhard Faber, Eigenaar Reynhard Ontwerp & Communicatie
betere marketing voor jouw organisatie? wij helpen jou graag
Kom langs, mail of bel met +31(0)24 420 06 44